За даними
вітчизняних та зарубіжних науковців, що займаються питаннями психології,
затримка психічного розвитку зустрічається у дитячому віці у 12-20% дітей. Зазвичай
це порушення діагностується спеціалістами у старшому дошкільному віці або лише
при вступі до школи. І, якщо до підліткового віку така дитина не отримала
належної допомоги і психічний розвиток не приведено до вікової норми, його
затримка призводить до особистісної незрілості, підвищеної афективності, а,
нерідко, й до девіантної поведінки.
Затримка психічного
розвитку (ЗПР) – це уповільнення темпів розвитку, що виражається у
недостатньому загальному запасі знань, незрілості мислення, переважанні ігрових
інтересів, швидкому пересиченні інтелектуальною діяльністю.
Причин затримки
психічного розвитку багато, серед них, зокрема:
- спадковість;
- несприятливі умови виховання;
- тривалі хвороби у ранньому дитинстві, які
виснажують малюка;
- порушення функціонування головного мозку,
пов'язані з його ураженнями під час внутрішньоутробного розвитку внаслідок
патології пологів, травм тощо.
Щоб вчасно виявити затримку психічного розвитку
у дитини, слід знати як вона проявляється у дітей різного віку.
Для дитини
дошкільного віку із ЗПР характерними є:
- недорозвиток ігрової діяльності – дитина не приймає запропоновану їй ігрову роль, не дотримується правил гри, віддає перевагу рухливим іграм. У процесі сюжетно-рольової гри така дитина діє з ігровим матеріалом стереотипно, стикається з труднощами при виконанні окремих ролей;
- недостатня пізнавальна активність, швидка втомлюваність, виснажуваність, які серйозно гальмують ефективність розвитку і навчання дитини. Швидка втомлюваність призводить до зниження працездатності, що негативно впливає на засвоєння знань;
- нездатність до узагальнення й цілісності сприймання, які знижують результативність продуктивних видів діяльності, зокрема малювання та конструювання;
- недорозвиток емоційно-вольової сфери, що призводить до негативних проявів у поведінці. Дитина не розуміє, як слід поводитися з дорослими, може бути нав'язливою. Такій дитині складно дотримуватися правил поведінки у групі, підтримувати стосунки зі своїми однолітками тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар