Слід постійно
спрямовувати свої зусилля на розширення у дитини знань та уявлень про
навколишній світ, учити спостерігати, порівнювати різні предмети, знаходити між
ними спільне та відмінне. Для цього необхідно ознайомлювати дітей з конкретними
речами, явищами, формувати уявлення про взаємини між людьми. Варто залучати
дитину до праці, щоб вона на власному чуттєвому досвіді засвоювала знання про
предмети домашнього вжитку, інструменти тощо. Діяльність з використанням певних
предметів полегшує засвоєння їхньої назви, розширює уявлення про їхні
особливості, призначення тощо. Так дитина засвоює елементарні поняття.
Дитину потрібно вчити
розповідати за сюжетними картинками. Для цього можна використовувати ілюстрації
з художніх книжок, дитячих журналів. Під час розглядання малюнка дорослому слід
керувати сприйманням дитини, привертати увагу до деталей, які важко помітити,
пояснювати їхнє значення, активізувати мовлення дитини.
Слід учити дитину
розрізняти та називати колір, форму, розмір предметів, розміщення їх у
просторі. Засвоєння сенсорних еталонів та розуміння просторових відношень має
велике значення як для інтелектуального, так і для мовленнєвого розвитку
дитини. Мовлення збагачується прийменниками, прислівниками і набуває складнішої
граматичної структури.
Для розвитку розумових
дій дитину слід учити порівнювати предмети, підводити її до розуміння, що
порівнювати – це значить визначати схоже
і відмінне. При порівнянні предметів слід допомагати дитині, ставлячи
запитання. Скажімо, порівнюючи огірок і яблуко, можна запитати дитину: «Що
це?», «Як вони називаються?», «Як вони відрізняються за кольором, формою,
величиною?», «Де вони ростуть?» тощо. Дитину слід учити групувати різні
предмети за спільними ознаками та називати групу узагальнюючим словом – овочі,
фрукти тощо. Для цього слід використовувати серії карток із зображенням різних
тварин, птахів, дерев, квітів, овочів, фруктів, ягід, одягу, меблів, посуду
тощо.
Дуже важливо навчити
дитину цілеспрямовано планувати свою діяльність. Для цього слід учити дитину
виконувати роботу поетапно і позначати кожен етап відповідним знаком,
наприклад, певною геометричною фігурою. Коли дитина засвоїть уміння успішно
виконувати роботу, користуючись знаками, вона зможе перейти до самостійного
планування своєї діяльності.
Дбаючи про
розвиток дитини, слід учити її гратися, зокрема сприяти розширенню тематики та
сюжету ігор. Обов'язково слід учити дитину виконувати певні ролі, дотримуватися
правил гри. Для цього необхідно частіше гратися з дитиною, беручи на себе
ініціативу, як у виборі теми, так і у розгортанні сюжету та встановленні правил
гри. Наприклад, щоб дитина почала гратися у магазин, слід сформувати у неї
уявлення про те, що там відбувається. Тому спочатку потрібно разом з дитиною
побувати у магазині, звернути її увагу на те, що роблять продавці, касири, як
до них звертаються відвідувачі магазину, що вони купують. Повернувшись додому
зі свіжими враженнями, можна починати гру.
Автор: Є. В. Кошик
Немає коментарів:
Дописати коментар