Корекційно-розвивальні заняття для дітей з особливими освітніми потребами:основні завдання та напрямки роботи


Інклюзивне навчання в умовах ДНЗ забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. В основу інклюзивної освіти дошкільників покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує рівноцінне ставлення до них, але створює спеціальні умови для їх перебування в ДНЗ.
Отримані поза соціумом знання і вміння не можуть допомогти дітям з особливими освітніми потребами цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих життєвих труднощів, до навчання в школі, а, отже, реалізуватися в повній мірі як рівноправні і повноцінні члени суспільства. Діти з особливими освітніми потребамив умовах ДНЗ активно включаються в освітній процес. Вони осягають основи незалежного життя, засвоюють нові форми поведінки, спілкування, взаємодії, вчаться виявляти активність, ініціативу, свідомо робити вибір, досягати згоди у розв’язанні проблем, приймати самостійні рішення тощо.
Аналіз закордонної практики свідчить, що інклюзивна освіта передусім є можливістю для дітей з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку. Це, зокрема:
·        окремі форми затримки психічного розвитку;
·        певні мовленнєві відхилення;
·        зниження слуху чи зору;
·        нескладні опорно-рухові вади;
·        порушення емоційно-вольової сфери та ін.
Якщо такі діти мають збережений інтелект, самостійно себе обслуговують, адекватно контактують з однолітками, мають сімейну підтримку, то, за умови фахового психолого-педагогічного супроводу, вони цілком можуть засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків. Згідно з Концепцією розвитку інклюзивного навчання в Україні здійснюється активний пошук та впровадження ефективних шляхів соціальної взаємодії дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку, із їхніми здоровими однолітками. Найпершими, хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки, лікарі-педіатри, вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне усунення вади, а звернулися до фахівців.
Одним із аспектів інклюзивної освіти є забезпечення ефективності навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах ДНЗ та їх соціалізація. Діти з особливими освітніми потребами стають частиною  життя дошкільного закладу, вони включаються в групи загального розвитку. До них ставляться як до рівних і як таких, що заслуговують на повагу і сприйняття їх такими, які вони є.
Сприятливе соціальне та розвивальне середовище в групі та ДНЗ вцілому є однією з вихідних умов розв'язання проблем інклюзивної освіти. Тому забезпечення такого середовища - одне із основних завдань психолого-педагогічного супроводу дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку в умовах ДНЗ.
Для створення оптимальних умов інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами проводяться як індивідуальні,  так і групові заняття з корекції їх вад розвитку. Особливої уваги потребують ці діти на спільних заняттях з дітьми загального розвитку. Вихователі, проводячи заняття по підгрупах, першими на заняття залучають дітей молодшої підгрупи, до якої запрошується також і «інклюзивна» дитина.
Робота  з дітьми, що мають особливі освітні потреби, здійснюється за допомогою таких методів:

·        переконання,
·        розгляд проблемних ситуацій,
·        сюжетно-рольові ігри,
·        перегляд спеціально відібраних відео сюжетів,
·        читання творів дитячої художньої літератури,
·        розгляд картин та бесіда за змістом,
·        робота на індивідуальних картках,
·        вправи з розвитку дрібної моторики,
·        коригувальні вправи та вправи лікувальної гімнастики тощо.     
Корекційно-розвивальні заняття проводять спеціалісти ДНЗ:  практичний психолог, вихователі, інструктор з фізкультури, музкерівник, логопед. Велика увага таким дітям приділяється медичним персоналом закладу та методичною службою ДНЗ.

Корекційно-розвивальні заняття
для дітей зі зниженим зором


Мета: створення та забезпечення рівних можливостей для отримання доступної, якісної та ефективної дошкільної освіти, повноцінного психофізичного та особистісного розвитку, соціалізації та інтеграції дітей зі зниженим зором через розвиток порушених фізичних та психічних функцій засобами корекційно-компенсаторного впливу.
Основними завданнями корекційно-розвивальних занять є:
1. Розвиток та виправлення функцій зору, подолання вторинних порушень пізнавальної, орієнтувальної діяльності, мовлення, фізичного розвитку.
2. Компенсація і корекція порушень розвитку шляхом психолого-педагогічних (мовних, ігрових, музичних та ін.), лікувально-профілактичних(здоров’язбережувальних) методик з максимальним використанням засобів індивідуальної корекції.
3. Надання допомоги для засвоєння системи знань, умінь і навичок в обсязі, визначеному державним стандартом дошкільної освіти, повноцінного розвитку особистості дитини, її пізнавальних і творчих здібностей.
4. Адаптація розвивального предметно-ігрового середовища до пізнавальних можливостей дітей зі зниженим зором для опанування ключових життєвих компетентностей.
5. Розвиток слухового, дотикового, зорового, кінестетичного сприймання ознак та властивостей навколишнього світу. Формування уявлень про предмети, які наповнюють оточуючий простір.
6. Орієнтування у замкненому та вільному просторі.
7. Розвиток особистісної, емоційно-вольової сфери та комунікативних навичок.
8. Накопичення необхідного досвіду самообслуговування тасамостійної життєдіяльності.
9.   Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.

Основні напрями корекційно-розвивальної роботи:
-         розвиток залишкового зору;
-         розвиток психічних і сенсорних функцій;
-         розвиток мовлення;
-         орієнтування в просторі та мобільність;
-         соціально-побутове орієнтування;
-     лікувальна фізкультура, ритміка. 

Корекційно-розвивальні заняття
з дітьми глухими та зі зниженим слухом

Мета: формування удошкільників способів орієнтування, комунікативної діяльності, засвоєння навчального матеріалу, всебічний розвиток особистості, створення передумов для соціальної адаптації та інтеграції дітей.
Основними завданнями корекційно-розвивальної роботи є:
1. Розвиток особистості (когнітивної, емоційно-вольової, ціннісно-мотиваційної і поведінкової сфер) та формування комунікативних навичок за допомогою словесної та жестової (за потребою) мов.
2. Подолання  вторинних порушень пізнавальної  діяльності.
3. Удосконалення навичок спілкування на слухо-зоровій основі (використання збережених аналізаторів та розвиток слухового сприймання) та продукування мовлення.
4. Розширення поняття про навколишнєдовкілля, поповнення запасу словесних (та жестових) одиниць.
5. Посилення слухового компоненту в умовах слухо-зорового та вібраційного сприймання мовлення.
6. Індивідуальна корекція порушень розвитку  засобами лікувальних методик (медикаментозної, масажу, лікувальної фізкультури, фізіотерапії, психотерапії та ін.).
7. Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.
  
Основні напрями корекційно-розвивальної  роботи:
-         розвиток слухового сприймання та формування вимови;
-         заняття на розвиток музично-ритмічних рухів;
-         фонетична ритміка;
-    психосоціальний розвиток, що забезпечується засобами словесної та жестової (за потребою) мов.
Індивідуальна робота з розвитку слухо-зоро-тактильного сприймання  Індивідуальна робота з розвитку слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови проводиться щоденно на індивідуальних заняттях. Дитина відвідує індивідуальні заняття не менше 3-х разів на тиждень тривалістю  не менше 20 хвилин.


Корекційно-розвивальні заняття
для дітей зпорушеннями мовлення

Мета: компенсація порушень мовленнєвого розвитку та створення умов для формування навичок вільної комунікації, що сприятиме включенню дітей з порушеннями мовлення до суспільного життя.

Основними завданнями корекційно-розвивальних занять є:
1. Визначення порушень мовленнєвого розвитку та механізмів їх виникнення (діагностика звуковимови, стану артикуляційного апарату та рівня розвитку мовлення дитини).
2. Подолання виявлених порушень з урахуванням механізмів їх виникнення та з опорою на найбільш збережені компоненти мовленнєвої та пізнавальної діяльності.
3.  Засвоєння лексико-граматичних категорій, збагачення словника.
4. Попередження появи вторинних порушень мовленнєвого (дисграфії, дизорфографії,дислексії тощо) та пізнавального розвитку.
5. Формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування з урахуванням мотивації, мети та соціальних норм поведінки.
6. Нормалізація м’язового тонусу організму дитини через інтеграцію мовленнєвої, пізнавальної, рухової діяльності.
7.Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.

Основні напрями корекційно-розвивальної роботи:
-         логопедична робота під час режимних моментів (автоматизація звука; диференціація звука; закріплення вимови звука; збагачення словника; автоматизація правильного вживання різних граматичних категорій тощо);
-         розвиток діалогічного та монологічного мовлення;
-         логоритміка;
лікувальна фізкультура.


Корекційно-розвивальні заняття
для дітей із затримкою психічного розвитку

Мета: формування пізнавальної діяльності дітей, емоційно-вольової сфери, позитивних характеристик особистості дитини, мовлення, психомоторного розвитку.
Основними завданнями корекційно-розвивальних занять є:
1.       Цілеспрямоване формування пізнавальної діяльності:
·     розвиток сенсорно-перцептивної діяльності і формування еталонних уявлень;
·     розвиток мнемічної діяльності;
·     формування мислительної діяльності у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком;
·     розвиток розумових здібностей шляхом опанування дій заміщення і наочного моделювання в різних видах діяльності (ігрова, предметно-практична, навчальна);
·     розвиток творчих здібностей.
2. Формування ігрової, предметно-практичної та навчальної  діяльності.
3. Корекційний розвиток емоційно-вольової сфери:
·     формування здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки;
·     подолання вже сформованих негативних  якостей особистості;
·     попередження й усунення афективних та інших негативних відхилень у поведінці.
4. Розвиток мовлення.
Розвиток усного мовлення шляхом:
·     корекції порушень звуковимови одночасно з формуванням фонематичних процесів;
·     розвиток словника й граматичного ладу мовлення;
·     розширення обсягу словника, уявлень про довкілля у процесі мовленнєвої й пізнавальної діяльності;
·     формування умінь узгодження слів у реченні, звязного мовлення;
·     формування комунікативного мовлення(ініціювання контакту, взаємодіїта підтримування спілкування з дорослими та однолітками).
Формування писемного мовлення:
·     розвиток фонематичного слуху, складового аналізу й синтезу;
·     формування навичок поскладового читання;
·     формування мотивації оволодіння графічним зображенням елементів букв;
·     формування мовних операцій.
5. Розвиток психомоторики:
·     формування рухових вмінь та навичок;
·     розвиток координації рухів, спритності, сили, витривалості;
·     розвиток відчуття ритму;
·     розвиток правильної постави, ходи, грації, рухів;
·     розвиток загальної та дрібної моторики;
·     розвиток моторних функцій і дихання.
6.       Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.

Основні напрями корекційно-розвивальної роботи:
-       розвиток психомоторики;
-       розвиток мовлення;
-       розвиток емоційно-вольової сфери;
-    формування пізнавальної, предметно-практичної танавчальної діяльності. 



Корекційно-розвивальні заняття для дітей
з порушенням опорно-рухового апарату

Мета: створення та забезпечення психофізичного та особистісного розвитку дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, корекції наявних порушень психофізичного розвитку та забезпечення умов для розвитку усіх психічних процесів, що сприятиме максимальній соціалізації таких дітей.
Основними завданнями корекційно-розвивальних занять є:
1. Визначення наявних порушень психофізичного розвитку дитини із порушеннями опорно-рухового апарату.
2. Подолання порушень з урахуванням механізмів їх виникнення та з опорою на найбільш збережені функціональні системи розвитку.
3. Попередження появи та корекція вторинних порушень психофізичного розвитку.
4. Формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування з урахуванням мотивації, мети та соціальних норм поведінки.
5. Нормалізація м’язового тонусу організму дитини через інтеграцію мовленнєвої, пізнавальної, рухової діяльностей.
6. Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.
  
Основні напрями корекційно-розвивальної роботи:
-         корекція порушень опорно-рухового апарату;
-         корекція порушень психофізичного розвитку;
-         ранкова та гігієнічна гімнастика після сну;
-         лікувальна гімнастика;
-         самомасажі;
-         загартувальні процедури;
-         корекція мовлення;
-         ЛФК.

Корекційно-розвивальні заняття 
для дітей з розумовою відсталістю

Мета: психосоціальний розвиток та корекція психофізичних порушень дітей з розумовою відсталістю.
Основними завданнями корекційно-розвивальних занять є:
1. Формування особистісних якостей дитини, розвиток і корекція всіх її психічних процесів, сприяння її психологічної адаптації та соціальної реабілітації.
2. Розвиток та подолання порушень мовлення дитини (усного та писемного), її дихання та голосу, попередження можливих вторинних розладів.
3. Корекція та компенсація загальної та дрібної моторики дитини.
4. Корекція та розвиток рухових порушень та недоліків фізичного розвитку, формування вмінь диференціювати рухи відповідно до ступеня мускульних навантажень, темпу рухів, підпорядкування рухів музиці.
5. Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.

Основні напрями корекційно-розвивальної роботи:
-         розвиток та корекція психосоціального розвитку;
-         корекція вад мовлення;
-         лікувальна фізична культура;
-         ритміка.
Основним  завданням корекційно-розвивальних занять для дитини з помірною розумовою відсталістю є формування у неї навичок життєдіяльності  в соціальному середовищі.
Досягнення цієї мети забезпечується розвязанням наступних завдань:
-         соціальна адаптація дитини;
-         корекція порушень розвитку;
-         загальний фізичний розвиток у відповідності з можливостями дитини.

У роботі з цією категорією дітей важливо приділяти увагу формуванню у них певного обсягу знань, адекватність поведінки та вміння діяти у конкретних життєвих ситуаціях.


Корекційно-розвивальні заняття для дітей,
які мають розлади аутичного спектра


Метапсихосоціальний розвиток та корекція психофізичних порушень у дитини з розладами аутичного спектра.
Напрями корекційно-розвивальної роботи та завдання,
реалізація якихв умовах мікрогруписприяє досягненню мети:
1. Розвиток психомоторики (гармонізація психофізіологічного статусу; збагачення рухового досвіду; тренуванняпсихомоторних функцій та властивостей (координованість, статична і динамічна рівновага,  спритність,  витривалість).
2. Сенсорний розвиток, сенсорна інтеграція:
·        розвиток моторної імітації;
·        збагачення чуттєвого досвіду;
·        формування полісенсорного сприймання;
·        коригування сенсорної гіперчутливості;
·        розвиток відчуття ритму;
·        розвиток дрібної моторики та зорово-моторної координації.
·        розширення пізнавальних інтересів (долання стереотипів).
6.     Соціально-комунікативний розвиток:
·  формування здатності виконувати соціальні норми та правила поведінки;
·          формування навички підпорядковуватися інструкціям;
·     формування комунікативних умінь, у тому числі невербальних, та навичок діалогу;
·  розвиток мовлення дитини (активний та пасивний словниковий запас);стимулювання розвитку  зв’язного мовлення;
·          формування здатності брати участь у соціально-рольових іграх;
·          формування соціально-побутових навичок.
7.     Охорона і зміцнення фізичного і психічного здоров’я дошкільнят.

Немає коментарів:

Дописати коментар